Wie is Diksha?

unnamedHet is door m`n eigen levensvragen en lijden dat ik op pad ben gegaan en mij verdiept heb in allerlei psychologische, spirituele en mystieke tradities die hebben bijgedragen tot wie ik ben en hoe ik werk.
Begin jaren `80 begon mijn zoektocht naar een bevrijdingsweg uit de beperkende patronen van lichaam en geest, het voelen en het denken.
Eerst via de traditionele weg van de psychologie maar algauw ervaarde ik ook hier de beperking van en zo vond ik al snel m`n weg in de vele vormen van lichaamswerk en meditatie

Via Osho en de ‘Movement’ kwam ik daarmee in aanraking. Het was voor mij een bevrijdingsweg uit de niet gevoelde en onderdrukte gevoelens ; alles mocht er zijn en gooi het er maar uit! Het was de eerste kennismaking met een Goeroe, devotie, initiatie, India en de oosterse filosofie, de heiligheid en schijnheiligheid van de Godsdiensten, de paradox van het leven en de liefde….

Via Thich Nhat Than kwam ik in aanraking met het boeddhisme en een levende Boeddha!! Diep onder de indruk van zijn verschijning, zijn eenvoud, zijn levensverhaal en zijn woorden heb ik mij jaren verdiept in zijn boeken, meditatie vormen , de 4 edele waarheden, en vooral het leven in aandacht.

Bewust eten, drinken, kijken, lopen, voelen, …het hele leven werd een meditatie.

Het was een draai van een hele dynamische naar buiten gerichte expressieve vorm (Osho) naar een veel meer naar binnen gerichte contemplatieve, verstilde, kalmerende vorm.

Tijdens een crisis miste ik in alle hevigheid een hand Gods, een diep verlangen naar een Godsbeeld, een oerbeeld van God De Vader, een toevertrouwen aan een Kracht die Weet.
Via het soefisme ( Inayat Khan, Mevlana Rumi, Beshara) kwam ik bij God, de mystiek, de geziene en ongeziene werelden. Ik werd ook geraakt door de Geliefde in de vorm van de poëzie van Rumi, de dansen van universele vrede en het gebed. Dit is een grote dankbetuiging aan alle ooit levende Heilige Vaders en de nu levende meesters , bekend en onbekend aan de wereld. Een gebed van blijdschap.

“God is dichterbij dan m`n eigen halsslagader” en “Een Ieder is het Aangezicht van God” zijn uitspraken die mij nog steeds begeleiden in m`n leven en die mij uiteindelijk steeds weer brengen naar de Liefde die er is.

Daarna raakte ik diep geïnspireerd door de Advaita Vedanta, een stroming in de hindoeïstische traditie. Deze stroming liet mij zien waar de werkelijke bevrijding ligt.
Wie is die Ik? Waar komt die vandaan? Wat is de bron van Ik?
Waar komt het lijden vandaan? Wat is de bron hiervan?

En nu, de laatste 2 jaar weer terug naar de IK, naar juist de verdeelde, gespleten IK, naar IK met de zovele stemmen, de IK die juist zo gevangen is geraakt , verborgen, verscholen en weggestopt omdat het ooit onveiligheid heeft ervaren.
En vandaar uit kan iemand zoveel stappen zetten, zoveel wegen en omwegen bewandeld hebben en toch niet THUIS komen. Omdat de weg vanuit een overlevingsstrategie gelopen wordt, niet vanuit een onverdeeld IK.
Opstellen van het verlangen of traumaopstellingen hebben mij daarin veel laten zien en begrijpen.

Door de 38 jaar ervaring in het begeleiden van mensen heb ik gezien hoe mensen lijden en met dit lijden omgaan. Dat is de kern van m`n werk .

Er is lijden
Wat zijn de kernoorzaken van dit lijden
Is er een weg uit dit lijden?
Is er een weg uit dit lijden, ongeacht het lijden?
Van het leven in gevangenschap naar leven in vrijheid

Mijn bezieling ligt in de begeleidende en coachende activiteiten waarin de relatie tussen
de Mens (denken, voelen, lichaam) en
het Hart (Intuïtie)
het Hoofd (inzicht)
de Ene (het stille punt voorbij alle dualiteit) de spil vormt.